Monday, June 03, 2013

Widgets

AYAM MASAK LEMAK CILI PADI | LETS COOK |

Ok ini slot baru dari Foodt8ge kali ni dimana akan ada slot kongsi resepi lak kali ni, maybe kurang pandei masak tapi ape salahnye share masak masak yea dak? Ok, untuk edisi pertama ni kita try masak ayam masak lemak cili padi. Mungkin menu ni korang leh buat menu untuk makan tengahari esok kan! Ok kita start dengan bahan2nye yea


Bahan2:
  1. Ayam separuh
  2. 2 biji ubi (dipotong dan direbus separuh masak)
  3. 10-12 cili padi (bergantung tahap pedas anda)
  4. 2 Serai dititik
  5. 1 daun kunyit
  6. Kunyit hidup (saiz ibu jari)
  7. 200ml santan  
  8. Asam keping direndam dengan air
**Kunyit hidup dan cili padi dikisar untuk tumis

 


  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar, serai yang dititik dan daun kunyit. Tumis hingga naik bau. Kemudian masukkan ayam dan ubi kentang yang dah direbus separuh masak.
 


  • Gaulkan rata ayam dan kentang tu sekejap untuk keringkan sikit air dari ayam (**sebab rebus kentang siap siap supaya masa untuk masak dapat dikurangkan)


 


  • Masukkan air asam dan 2 asam keping, air masuk sikit saja (untuk yang nak kuah pekat), cukup sekadar tutup ayam dan kentang tu.



  • Masukkan santan pekat dan masak hingga didih (**selalu kacau masak lemak tu, sebab taknak santan tu berketul ketul)
  • Garam secukup rasa dan Ayam masak lemak cili padi siap.


Simple kan? Tak perlu la nak gaherah sangat kupas bawang la, lengkuas la, bawang putih la...semua tu buang masa sebab ending dia masak lemak cili padi gak. Tapi ini pendapat masing masing, ini cara aku dan maybe cara korang lain, korang pon leh share kat sini if korang ada cara lain atau nak tambah ape patut or nak bagi tips ke kan, sangat dialu alu kan! :) 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...