Thursday, April 12, 2012

Widgets

YAZID "GIANT" BURGER |SHAH ALAM|

Korang sume suka makan berger? setakat suka ataupon fanatik untuk mencuba sesuatu yang baru pada selera burger anda? Ok, sekarang ni dok heboh pasal berger bakar la, berger kaw kaw la, berkonsepkan bakar dan semata mata berger bertingkat dan itu sahaja kan? apa yang special? sebab tinggi dan sebab bakar aje la. Tapi pernah tak korang nak rasa berger betul betul homemade from scratch (bukan setakat daging kisar biasa sahaja)? Ni dia berger yang pada aku korang patut cuba sebab berger dia memang homemade bukan sekadar patty-nye sahaja tapi juga roti pon dibuat sendiri (tak beli pon dari RAMLY ataupon geng geng roti berger yang lain), dan juga gravy black pepper pon dibuat sendiri dari demiglaze (stock lembu) bukan beli botol pehtu tambah air sikit ok :)


Berger yang aku maksudkan ni adalah Yazid Burger (Burger YB) yang terletak di shah alam betul betul belakang Unisel Shah Alam ada foodcourt tu kan (RESEPI YB, LOT 4,MEDAN SELERA ANJUNG SEKSYEN 7), korang mesti tau punya sebab salah satu restoran kat foodcourt ni ada masuk Jalan Jalan Cari Makan ritu. 

Ok, mari kita sembang pasal produk homemade yang dia ada, mula mula roti, Burger YB ni ada 4 jenis roti yang dibakar setiap hari iaitu Oregano, Garlic, Honey Oat dan Wholemeals dimana sumber inspirasi datang dari Subway yang roti boleh pilih pilih tu tapi diterapkan pada roti berger macam gambar kat bawah ni.


Selain dari roti yang dah 100% menjadi ni, dia pon ada buat patty sendiri dengan citarasa yang sangat menarik iaitu Satay, Blackpepper, BBQ, Mushroom dan perisa Tomyam pada patty tu yang pada aku kat tempat lain takde semua ni. Selain homemade flavor patty camni, ada jugak burger Rusa, Kambing, Arnab yang dibuat sendiri jugak. Jadi kepada yang mengidam tu sesuai sangat la kalau dah dapat makan kat sini, kot kot mengidam nak makan rusa ke kan :)

Tapi sejak dua menjak ni, owner kedai ni came out dengan idea baru dalam perniagaan burger beliau dengan adanya burger 1KG untuk kepuasan mereka yang sangat lapar ataupon untuk dikongsikan bersama rakan rakan.

 


Dengan size camni memang sangat memberangsangkan jualan burger YB ni yang pada aku dah memang femes kat area S.Alam ni terutamanya student UiTM dengan UniSEL kat situ. 


Pada aku Yazid Burger tak kedekut dari segi sos dierang, memang dah cukup banyak deme letak kat atas burger and takyah nak mintak tambah sos dah, memang berlecak lah kalau makan berger ni. Mayonaise dia kalau korang rasa akan ada rasa lemon sikit yang sangat segar pada aku daripada warung berger lain ataupon berger bertingkat yang lain.



Korang rasa boleh makan tak nie? dengan harga RM40 korang leh dapat burger 1KG yang pada aku sangat berbaloi. Dan sekarang Burger YB ada buat pertandingan habiskan burger 1kg ni dalam masa kurang dari 20minit, dan jika mampu korang akan dapat masuk wall of fame dan tshirt edisi khas dari Burger YB nie. Syarat syarat baik korang masuk blog yazidburger sendiri. 

Dan sini disertakan jugak menu card dia kalo korang nak tengok tengok dulu sebelum korang datang kat sini dan cuba sendiri kan


**Fakta Menarik
-Ditubuhkan pada 1998 dengan stall kecik je
-Blackpepper sauce dan Mayonaise dibancuh sendiri dengan citarasa baru
-Ruang yang selesa untuk makan
-Berbaloi dengan harga
-Ada page FB Yb Yazid Burger add la yea :)
-Kini sudah ada Website tersendiri. layari http://www.resepiyazidburger.com.my :)

TASTE: 5 of 5
PRICE RANGE: RM2 - RM40
OVERALL:  RECOMMENDED
ADRESS: Resepi Yb, Lot 4, Medan Selera Anjung Seksyen 7, Shah Alam, Selangor

3 comments:

  1. eh tekejut tgk gambar burger dgn org tu. besar nyeeeeeeee

    ReplyDelete
  2. Perghh.... memang MENARIK nie bro.... boleh masuk dalam my list HAZMAN vs FOOD.... yoshh !!!!

    ReplyDelete
  3. yes,sedare dah leh try masuk competition dia.... :) selamat mencuba.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...